Nie ulega wątpliwości, że gastronomia jest jednym z sektorów najsilniej dotkniętych przez pandemię koronawirusa. Branża została w zasadzie zamknięta w ramach ograniczeń wprowadzonych w celu walki z wirusem. Część restauracji nie przetrwała tego trudnego okresu, dla innych walka dopiero się zaczyna – funkcjonują, jednak ich obroty są znacznie niższe niż jeszcze kilka miesięcy temu. Wkład gastronomii w polski PKB to ok. 37 mld zł, a rynek jest zdominowany przez mikro i małych przedsiębiorców. Branża daje zatrudnienie blisko milionowi osób, głównie młodych. W ciągu ostatnich kilku lat, mogliśmy dostrzec na rynku restauracyjnym wyraźny trend wzrostowy.
“Z uwagi na reperkusje pandemii koronawirusa, istnieje gigantyczne ryzyko nie tylko przerwania tego trendu, lecz wręcz załamania rynku gastronomii w Polsce. Sami przedsiębiorcy z branży pesymistycznie oceniają perspektywy dla branży w najbliższym okresie, podkreślając że mogą być zmuszeni do podejmowania najtrudniejszych decyzji, w tym tych o zamknięciu lokali. Mając na uwadze trudną sytuację, szereg państw zdecydował się na objęcie gastronomii jednolitą, niską stawką VAT. Również w Polsce powinniśmy podjąć taką decyzję” – podkreśla Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.
Wprowadzenie jednej, niskiej stawki VAT na wszystko w gastronomii doprowadziłoby do zwiększenia dochodowości restauracji. Dodatkowy zysk częściowo wróciłby do Skarbu Państwa w ramach podatku dochodowego, mógłby również zostać wykorzystany na spłatę subwencji udzielonych przez PFR.
Doceniamy wsparcie, jakie ludzie dają sobie nawzajem w czasie pandemii. Zapraszamy Cię do kampanii #SolidarniZwyciezymy, w której honorujemy cichych bohaterów ostatnich miesięcy. Jeśli znasz historię wyjątkowej i bezinteresownej pomocy lub pomysłowego radzenia sobie w biznesie – podziel się nią! My z radością damy jej szansę wybrzmieć głośniej, a autorom najlepszych przykładów pomożemy wesprzeć finansowo wybrany cel. Organizatorem kampanii #SolidarniZwyciezymy jest Polski Fundusz Rozwoju – grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju. PFR jest również organizatorem Tarczy Finansowej.
Kongres 590 Sp. z o.o. podjął inicjatywę utworzenia platformy 590pomaga.pl dla integracji potrzebujących z tymi, którzy chcą tę pomoc nieść. 590pomaga.pl to projekt, który ma wspierać polskich przedsiębiorców w czasie pandemii, ale także po jej zakończeniu. Wszystko zaczyna się od pomysłu. Może masz chęć wesprzeć cały świat w walce z COVID-19, ale nie wiesz jak? Może chcesz po prostu pomóc innym? Może sam potrzebujesz pomocy? Jesteśmy tutaj, aby zebrać wszystkie usługi w jednym miejscu i umożliwić potrzebującym szybkie ich znalezienie. By wesprzeć ludzi i przedsiębiorców w ich codziennych problemach, wynikających z pandemii wirusa COVID-19.
Broszura 590 Pomaga [PDF] | Pobierz |
#RatujBiznes – akcja informacyjna prowadzona przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Skierowana zarówno do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, dotkniętych obecną sytuacją gospodarczą, jak również do kancelarii prawnych i podatkowych świadczących tym przedsiębiorcom nieodpłatną pomoc prawną przy wypełnianiu i składaniu wniosków o wsparcie. Akcja ma z jednej strony informować przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarczej o możliwych instrumentach wsparcia. Z drugiej strony ma umożliwić mikro, małym i średnim przedsiębiorcom znalezienie fachowej, nieodpłatnej pomocy prawnej przy wypełnianiu i składaniu wniosków.
Nasz partner – akcja #WspieramBiznesZDomu, inicjatorem której jest Łukasz Smolarski (pomysłodawca kanału na YouTube – Biznes Misja). Celem akcji jest łączenie ludzi z różnych branż aby pomagać sobie nawzajem w kwestiach, które dla innego przedsiębiorcy są największym wyzwaniem w czasach pandemii koronawirusa. Razem z Łukaszem będziemy udostępniać wiele ciekawych wywiadów i rozmów LIVE z przedsiębiorcami oraz ekspertami z różnych sfer biznesu. Działamy razem dla dobra przedsiębiorców!
Jesteśmy razem. Pomagamy – akcja dużych polskich firm wspierających walkę ze skutkami epidemii koronawirusa. Strony na Facebook i LinkedIn. oraz strona domowa akcji. #JestesmyRazemPomagamy. Patronem akcji jest Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych.
#SolidarnizBiznesem – “Nie pozwolę Ci się zamknąć” czyli jak możesz pomóc mikroprzedsiębiorcom? Akcja Krajowej Izby Gospodarczej opiera się na systemie zaliczek na poczet usług i produktów zakupionych w przyszłości. Wychodzi naprzeciw najbardziej narażonej grupie – mikroprzedsiębiorców.
#BiznesReagujeOdpowiedzialnie – akcja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która pokazuje dobre praktyki i rozwiązania firm w czasie walki z epidemią koronawirusa. Pod tym hasztagiem publikowane są pozytywne przykłady takich działań.
#TUgether – inicjatywa przedstawicieli branży branży targowej, MICE, turystycznej oraz komunikacji i transportu, której celem jest apel do władz o dopracowanie Tarczy Antykryzysowej (pakietu rozwiązań przygotowany dla przedsiębiorców przez Ministerstwo Rozwoju). #TarczaNieStarcza
Grupa wsparcia #SuperBohater powstała z inicjatywy OOH magazine oraz branży reklamowej z myślą o tych wszystkich, którzy walczą z epidemią na pierwszej linii frontu, czyli o pracownikach SOR i służb medycznych. Do placówek medycznych napływają produkty potrzebne tym, którzy aktualnie są narażeni na bezpośredni kontakt z wirusem, czyli lekarze i personel medyczny.
Kampania społeczna Memox by Kunke Poligrafia i Symbio Media Group przeciwko rozprzestrzenianiu się koronawirusa, w ramach której 28 000 naklejek elektrostatycznych “Umyj ręce” oraz “Zachowaj odstęp” bezpłatnie przekazano do różnych instytucji w których występują skupiska ludzi (sklepy, poczty, urzędy, Stacje Sanepid, szpitale i inne).
Zakupy dla sąsiadów – akcja zainicjowana Victorią i Adamem Iwanowskimi (Agencja Vi:), celem której jest zmobilizowanie społeczności lokalnych do robienia wspólnych zakupów aby ograniczyć tłumy i zatrzymać rozpowszechnienie koronawirusa. Jak to działa? Połącz się z sąsiadami >>> zarejestruj się w aplikacji >>> utwórz grupę sąsiedzką >>> zaproponuj pomoc w zrobieniu zakupów >>> zakupy dostarcz pod drzwi, a rozlicz się bezgotówkowo. Co najważniejsze – rób to regularnie i zapraszaj innych! Im mniej osób będzie wychodziło z domu, tym mniej osób się zarazi. Akcja ma także swoją stronę na Facebooku.
Akcja Uratujmy Polskich Przedsiębiorców – inicjatywa oddolna przedsiębiorców celem której jest pokazanie na konkretnych przykładach potrzeb i oczekiwań jakie mają polscy przedsiębiorcy względem władz Państwa.
Portal Sąsiedzi Sąsiadom – inicjatywa Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej wraz z Agencji Rozwoju Regionalnego w Bielsku-Białej skierowana na wspieranie dla lokalnej społeczności w trudnym dla wszystkich czasie pandemii koronawirusa. Na portalu publikowane są ogłoszenia potrzebnych/poszukiwanych i oferowanych towarów, publikowane przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (m.in. szpitali, przychodni, ośrodków pomocy oraz organizacji pozarządowych).