Nie ulega wątpliwości, że gastronomia jest jednym z sektorów najsilniej dotkniętych przez pandemię koronawirusa. Branża została w zasadzie zamknięta w ramach ograniczeń wprowadzonych w celu walki z wirusem. Część restauracji nie przetrwała tego trudnego okresu, dla innych walka dopiero się zaczyna – funkcjonują, jednak ich obroty są znacznie niższe niż jeszcze kilka miesięcy temu. Wkład gastronomii w polski PKB to ok. 37 mld zł, a rynek jest zdominowany przez mikro i małych przedsiębiorców. Branża daje zatrudnienie blisko milionowi osób, głównie młodych. W ciągu ostatnich kilku lat, mogliśmy dostrzec na rynku restauracyjnym wyraźny trend wzrostowy.

Z uwagi na reperkusje pandemii koronawirusa, istnieje gigantyczne ryzyko nie tylko przerwania tego trendu, lecz wręcz załamania rynku gastronomii w Polsce. Sami przedsiębiorcy z branży pesymistycznie oceniają perspektywy dla branży w najbliższym okresie, podkreślając że mogą być zmuszeni do podejmowania najtrudniejszych decyzji, w tym tych o zamknięciu lokali. Mając na uwadze trudną sytuację, szereg państw zdecydował się na objęcie gastronomii jednolitą, niską stawką VAT. Również w Polsce powinniśmy podjąć taką decyzję” – podkreśla Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

Wprowadzenie jednej, niskiej stawki VAT na wszystko w gastronomii doprowadziłoby do zwiększenia dochodowości restauracji. Dodatkowy zysk częściowo wróciłby do Skarbu Państwa w ramach podatku dochodowego, mógłby również zostać wykorzystany na spłatę subwencji udzielonych przez PFR.

Więcej o kampanii ZPP…


Doceniamy wsparcie, jakie ludzie dają sobie nawzajem w czasie pandemii. Zapraszamy Cię do kampanii #SolidarniZwyciezymy, w której honorujemy cichych bohaterów ostatnich miesięcy. Jeśli znasz historię wyjątkowej i bezinteresownej pomocy lub pomysłowego radzenia sobie w biznesie – podziel się nią! My z radością damy jej szansę wybrzmieć głośniej, a autorom najlepszych przykładów pomożemy wesprzeć finansowo wybrany cel. Organizatorem kampanii #SolidarniZwyciezymy jest Polski Fundusz Rozwoju – grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy kraju. PFR jest również organizatorem Tarczy Finansowej.


Kongres 590 Sp. z o.o. podjął inicjatywę utworzenia platformy 590pomaga.pl dla integracji potrzebujących z tymi, którzy chcą tę pomoc nieść. 590pomaga.pl to projekt, który ma wspierać polskich przedsiębiorców w czasie pandemii, ale także po jej zakończeniu. Wszystko zaczyna się od pomysłu. Może masz chęć wesprzeć cały świat w walce z COVID-19, ale nie wiesz jak? Może chcesz po prostu pomóc innym? Może sam potrzebujesz pomocy? Jesteśmy tutaj, aby zebrać wszystkie usługi w jednym miejscu i umożliwić potrzebującym szybkie ich znalezienie. By wesprzeć ludzi i przedsiębiorców w ich codziennych problemach, wynikających z pandemii wirusa COVID-19.

Broszura 590 Pomaga [PDF] Pobierz

#RatujBiznes – akcja informacyjna prowadzona przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Skierowana zarówno do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, dotkniętych obecną sytuacją gospodarczą, jak również do kancelarii prawnych i podatkowych świadczących tym przedsiębiorcom nieodpłatną pomoc prawną przy wypełnianiu i składaniu wniosków o wsparcie. Akcja ma z jednej strony informować przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarczej o możliwych instrumentach wsparcia. Z drugiej strony ma umożliwić mikro, małym i średnim przedsiębiorcom znalezienie fachowej, nieodpłatnej pomocy prawnej przy wypełnianiu i składaniu wniosków.


Nasz partner – akcja #WspieramBiznesZDomu, inicjatorem której jest Łukasz Smolarski (pomysłodawca kanału na YouTube – Biznes Misja). Celem akcji jest łączenie ludzi z różnych branż aby pomagać sobie nawzajem w kwestiach, które dla innego przedsiębiorcy są największym wyzwaniem w czasach pandemii koronawirusa. Razem z Łukaszem będziemy udostępniać wiele ciekawych wywiadów i rozmów LIVE z przedsiębiorcami oraz ekspertami z różnych sfer biznesu. Działamy razem dla dobra przedsiębiorców!


Jesteśmy razem. Pomagamy – akcja dużych polskich firm wspierających walkę ze skutkami epidemii koronawirusa. Strony na Facebook i LinkedIn. oraz strona domowa akcji. #JestesmyRazemPomagamy. Patronem akcji jest Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych.


#SolidarnizBiznesem – “Nie pozwolę Ci się zamknąć” czyli jak możesz pomóc mikroprzedsiębiorcom? Akcja Krajowej Izby Gospodarczej opiera się na systemie zaliczek na poczet usług i produktów zakupionych w przyszłości. Wychodzi naprzeciw najbardziej narażonej grupie – mikroprzedsiębiorców.


#BiznesReagujeOdpowiedzialnie – akcja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która pokazuje dobre praktyki i rozwiązania firm w czasie walki z epidemią koronawirusa. Pod tym hasztagiem publikowane są pozytywne przykłady takich działań.


#TUgether – inicjatywa przedstawicieli branży branży targowej, MICE, turystycznej oraz komunikacji i transportu, której celem jest apel do władz o dopracowanie Tarczy Antykryzysowej (pakietu rozwiązań przygotowany dla przedsiębiorców przez Ministerstwo Rozwoju). #TarczaNieStarcza


Grupa wsparcia #SuperBohater powstała z inicjatywy OOH magazine oraz branży reklamowej z myślą o tych wszystkich, którzy walczą z epidemią na pierwszej linii frontu, czyli o pracownikach SOR i służb medycznych. Do placówek medycznych napływają produkty potrzebne tym, którzy aktualnie są narażeni na bezpośredni kontakt z wirusem, czyli lekarze i personel medyczny.


Kampania społeczna Memox by Kunke Poligrafia i Symbio Media Group przeciwko rozprzestrzenianiu się koronawirusa, w ramach której 28 000 naklejek elektrostatycznych “Umyj ręce” oraz “Zachowaj odstęp” bezpłatnie przekazano do różnych instytucji w których występują skupiska ludzi (sklepy, poczty, urzędy, Stacje Sanepid, szpitale i inne).


Zakupy dla sąsiadów – akcja zainicjowana Victorią i Adamem Iwanowskimi (Agencja Vi:), celem której jest zmobilizowanie społeczności lokalnych do robienia wspólnych zakupów aby ograniczyć tłumy i zatrzymać rozpowszechnienie koronawirusa. Jak to działa? Połącz się z sąsiadami >>> zarejestruj się w aplikacji >>> utwórz grupę sąsiedzką >>> zaproponuj pomoc w zrobieniu zakupów >>> zakupy dostarcz pod drzwi, a rozlicz się bezgotówkowo. Co najważniejsze – rób to regularnie i zapraszaj innych! Im mniej osób będzie wychodziło z domu, tym mniej osób się zarazi. Akcja ma także swoją stronę na Facebooku.


Akcja Uratujmy Polskich Przedsiębiorców – inicjatywa oddolna przedsiębiorców celem której jest pokazanie na konkretnych przykładach potrzeb i oczekiwań jakie mają polscy przedsiębiorcy względem władz Państwa.


Portal Sąsiedzi Sąsiadom – inicjatywa Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej wraz z Agencji Rozwoju Regionalnego w Bielsku-Białej skierowana na wspieranie dla lokalnej społeczności w trudnym dla wszystkich czasie pandemii koronawirusa. Na portalu publikowane są ogłoszenia potrzebnych/poszukiwanych i oferowanych towarów, publikowane przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (m.in. szpitali, przychodni, ośrodków pomocy oraz organizacji pozarządowych).