Relacja ze śniadania prasowego IFR, 30.10.2014

zakochaj-sie-w-wawieIFR-Logo-Nowe

W dniu 30 października br. nastąpiło podpisanie porozumienia o współpracy między stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych a Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy. W imieniu Miasta porozumienie podpisał wiceprezydent Michał Olszewski, w imieniu IFR – prezes Andrzej Blikle.

Podpisanie porozumienia odbyło się w czasie śniadania prasowego zorganizowanego przez Inicjatywę Firm Rodzinnych w siedzibie Domu Towarowego Bracia Jabłkowscy S.A., którego właściciele są członkami Inicjatywy. Tematem spotkania była „Rodzinna Tożsamość Miasta”.

sn-pras-30list14

 

Po co Miastu firmy rodzinne? Czyje jest Miasto? Jakie Miasto chcemy mieć i współtworzyć? Zadając te pytania wspólnie do stołu i do dobrego śniadania usiedli: wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, prezes IFR Andrzej Blikle, wiceprezes IFR Jarosław Chołodecki, przedstawiciele Centrum Przedsiębiorczości Smolna, a także przedsiębiorcy rodzinni – członkowie zarządu IFR i członkowie IFR oraz  przedstawiciele mediów.

O pozycji firm rodzinnych w gospodarce i społeczeństwie Polski opowiedział prezes IFR Andrzej Blikle:

„Wbrew wyrażanym niekiedy opiniom, firmy rodzinne to nie gospodarczy margines, ale reguła, gdyż we wszystkich rozwiniętych gospodarkach świata stanowią większość ogólnej liczby firm. W Polsce jest to 78 proc. Firm, co przekłada się na 1,5 mln aktywnych podmiotów gospodarczych, a i to nie licząc firm rolniczych. Oprócz małych, których jest oczywiście najwięcej, są też i duże, a wśród nich takie jak Fakro, Konspol, Witchen, Solaris, czy też Irena Eris.

Firmy rodzinne mają większą od innych zdolność przetrwania w trudnych czasach, a w szczególności opierania się kryzysom. Dzieje się tak bo ich właściciele mają poczucie odpowiedzialności wobec pokoleń, które firmę tworzyły, a także wobec tych, które przyjdą po nich. Gdy więc przychodzi trudny okres, zastawiają własny majątek i pracują po dwanaście godzin dziennie przez siedem dni w tygodniu by firma nie przestała istnieć.

Rodzinny biznes nie jest jednak łatwy, gdyż nieustannie musi pokonywać wyzwania mające swoje źródło w przenikaniu się życia firmy i rodziny, w odrębności perspektyw pracowników należących i nienależących do rodziny, lub też przez członków starszego i młodszego pokolenia. By uczyć firmy jak radzić sobie z tymi wyzwaniami zrealizowaliśmy wspólnie z PARP projekt edukacyjny, który objął około 300 osób z ponad 120 firm i doprowadził do powstania metodologii opisanej w tomie „Firma w rodzinie, czy rodzina w firmie” do pobrania na http://www.firmyrodzinne.eu/strona/publikacje. Dziś współrealizujemy drugi dwukrotnie większy projekt, a informacje o nim można znaleźć na www.firmyrodzinne.eu.

Szczególną siłą firm rodzinnych jest też oparcie ich na wartościach godnościowych a w tym poczuciu odpowiedzialności za wszystkich interesariuszy firmy: klientów, pracowników, dostawców, właścicieli, państwa i społeczeństwa. To właśnie te wartości, u nas w Polsce i wszędzie na świecie, powodują, że „firma rodzinna” staje się marką wzbudzająca zaufanie klientów i kontrahentów.”

O roli firm rodzinnych w kreowaniu tożsamości Miasta wypowiedział się wiceprezes stowarzyszenia IFR Jarosław Chołodecki, właściciel B&B Boutique:

„Miasto jest takie jak jego mieszkańcy.  Wyraziste, tożsame,  interesujące, gdy składają się na nie niepowtarzalne budowle, rozwiązania inżynierskie. Gdy pachnie lokalnym chlebem i ziołami. Gdy restauracje serwują to, czego nie doświadczysz nigdzie poza. Taką Warszawę już tworzą, a mają ambicję swój udział powiększać firmy rodzinne. Wierzymy, że razem szybciej i lepiej zbudujemy rodzinną tożsamość Warszawy”

O tym, jak swoje istnienie w przestrzeni miejskiej postrzega firma rodzinna opowiedziała Magdalena Jabłkowska, współwłaścicielka  Domu Towarowego Bracia Jabłkowscy S.A., członek IFR:

„Na tożsamość Warszawy składają się nie tylko place, pomniki, nazwy ulic, budynki i ich historia, ale także firmy związane i kojarzone z historią miasta takie jak Blikle, Wedel czy Bracia Jabłkowscy

Niemal od początku swojego istnienia (130 lat) firma brała czynny udział w życiu gospodarczym, społecznym i kulturalnym Warszawy. Organizowała imprezy kulturalne, rozrywkowe, bale charytatywne, zarówno dla swoich pracowników, jak i dla szerokiej publiczności – mieszkańców miasta. Prowadziła bibliotekę, ochronkę dla dzieci. W  czasie wojny firma kontynuowała działalność społeczną organizując stołówkę. Drużynę straży pożarnej oraz  powstańczy szpital.

Dzięki takim działaniom firma stała się elementem tożsamości miasta i  zapisała w pamięci mieszkańców tak mocno, że gdy po kilkudziesięciu latach niebytu wznowiła działalność, marka „Bracia Jabłkowscy” wciąż była i jest rozpoznawalna i dobrze kojarzona, nie tylko przez tych, których przed wojną byli naszymi gośćmi i klientami.

Dlatego też wraz ze wznowieniem działalności handlowej powróciliśmy do przedwojennych tradycji społecznych. Na dziecińcu naszej kamienicy przy Chmielnej powołaliśmy galerię fotografii, gdzie zorganizowaliśmy kilkadziesiąt wystaw, plenerowe „Kino pod Minogą” i letnie teatrzyki kukiełkowe dla dzieci. Przyznawaliśmy nagrodę Rzetelnego Kupiectwa, oceniając istniejące od pokoleń warsztaty warszawskich rzemieślników, współtworzyliśmy i wspieraliśmy lokalne inicjatywy np. Gazeta na Chmielnej.

Chcemy również realizować nowe inicjatywy. W budynku przy ul. Brackiej  25 na rozpoczęliśmy  nowy projekt Marzyciele i Rzemieślnicy. To koalicja organizacji pozarządowych i działaczy miejskich która tworzy wspólnie Dom Innowacji Społecznych.  Mamy mnóstwo pomysłów jak zmieniać przestrzeń społeczną Warszawy. I tam, na trzecim piętrze, będziemy się spotykać, prowadzić wykłady, warsztaty i dopracowywać swój program innowacji społecznych. Gdyby choć część naszych pomysłów udało się zrealizować, to będzie to przedsięwzięcie, które nie ma swojego odpowiednika w Polsce.”

 

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zapowiedział, na czym polegać będą wspólne działania stowarzyszenia i Miasta – Inicjatywa Firm Rodzinnych aktywnie włącza się w działania związane z funkcjonowaniem Centrum Przedsiębiorczości Smolna w zakresie wspierania małych i średnich przedsiębiorców:

„Kilka miesięcy temu przedstawiciele Inicjatywy Firm Rodzinnych p. Jarosław Chołodecki i p. Ewa Kubel zgłosili się do Centrum Przedsiębiorczości Smolna z zaproszeniem do włączenia się m.st. Warszawy do organizacji cyklu spotkań wspierających małe i średnie przedsiębiorstwa. Inicjatywa ta od razu wzbudziła moje zainteresowanie bowiem pozycja firm rodzinnych w gospodarce Warszawy, Polski i świata  ma istotne znaczenie. W Unii Europejskiej 60 % firm to firmy rodzinne. W Polsce ponad 1,5 ml. aktywnych firm to firmy rodzinne, są one obecne we wszystkich sektorach gospodarki i niejednokrotnie to wielkie przedsiębiorstwa doskonale Państwu znane Irena Eris, Solaris, Lilou, A.Blikle.

Historia Warszawy pokazuje, że firmy rodzinne zarówno w okresie przedwojennym jak i międzywojennym były solą miasta.  Rozwój przedsiębiorstwa jest w interesie rodziny co stanowi silną motywacje aby go rozwijać, ze względu na ich znaczenie w rozwoju gospodarczym, miasto podjęło decyzję o podpisaniu porozumienia o współpracy z Inicjatywą Firm Rodzinnych, którego efektem będzie min przeprowadzony cykl warsztatów mentoringowych w Centrum Przedsiębiorczości Smolna.”

Na zakończenie części oficjalnej prowadzący spotkanie Tomasz Budziak, członek zarządu IFR oraz współwłaściciel kancelarii Korycka, Budziak & Partnerzy przedstawił  idee VII Ogólnopolskiego Zjazdu Firm Rodzinnych, organizowanego co roku przez Inicjatywę Firm Rodzinnych, w tym roku po raz pierwszy w Warszawie, którego współorganizatorem jest Miasto Stołeczne Warszawa, zaś samo wydarzenie to objął patronatem honorowym Prezydent RP Bronisław Komorowski. Na chwilę obecną na zjazd zarejestrowało się już 250 firm rodzinnych:

„Po raz siódmy polscy przedsiębiorcy rodzinni spotkają się na swoim dorocznym zjeździe pod nazwą u-Rodziny. Tym razem w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie w piątek i sobotę 28 i 29 listopada 2014 r.

Dominować będą w programie: chęć podsumowania kilku lat działalności, radość z osiągnięć i prezentacja siły polskiego biznesu rodzinnego. Patronat nad zjazdem objął Pan Bronisław Komorowski – Prezydent Rzeczypospolitej Polski, który nie po raz pierwszy docenia znaczenie działań naszego Stowarzyszenia. Hasłem tegorocznego zjazdu jest “Rodzinna Rzeczpospolita” – odzwierciedla ono zakorzenienie firm rodzinnych w tkance społecznej Polski. To my, firmy rodzinne tworzymy większość miejsc pracy poza administracją poza wielkimi ośrodkami  miejskimi. To aktywność i sukcesy firm rodzinnych przesądzają o rozwoju wielu gmin, miast i powiatów. Nasz głos, powinien stać się słyszalny, a obecność widoczna.

Oprócz sesji plenarnych, na których toczyć się będą debaty z ekspertami, przedsiębiorcami i politykami na temat szans i barier rozwoju polskich firm rodzinnych,  przewidziane są ścieżki tematyczne, podczas których uczestnicy będą mogli poszerzyć swoją wiedzę, zainspirować się, znaleźć energię do działań. Program uwzględnia różne potrzeby różnych pokoleń: od dzieci, poprzez młodzież po seniorów.

Pełen program oraz warunki rejestracji znajdują się na stronie: http://u-rodziny.pl/

 

Ewa Kubel, sekretarz generalny, [email protected], tel. 667 755 766