Marketing B2B – potencjał, siła, trendy i kierunki rozwoju | RAPORT BUZZcenter

Drodzy Przedsiębiorcy, członek naszego Stowarzyszenia – firma rodzinna BUZZcenter opracowała interesujący raport o stanie marketingu w firmach B2B pt. “Marketing B2B – potencjał, siła, trendy i kierunki rozwoju”.

Zachęcamy do pobrania raportu, ponieważ opracowane w nim dane wskazują na wiele interesujących aspektów prowadzenia biznesu B2B, a także przełamuje utarte schematy związane z podejściem marketerów do biznesu.

Dotychczas większość działań wspierających sprzedaż i pozyskanie klienta utożsamiana była z wysiłkiem sił handlowców. Najnowsze badania firmy Forrester wskazują, że klienci firm B2B mają znacznie ograniczone zaufanie do reprezentantów sprzedaży i wolą większość ścieżki zakupowej przejść samodzielnie. Zwykle to aż 4 kroki realizowane bez udziału działu handlowego. Dane Forrester’a wskazują również na fakt, że zanim kupujący skontaktuje się po raz pierwszy ze sprzedawcą, może mieć już w 90% zakończony proces zakupu.

Zobacz jak wygląda marketing B2B wygląda na polskim rynku!

POBIERZ BEZPŁATNY RAPORT

Współpraca z firmami rodzinnymi niezależnie od ich wielkości pokazała, że są to firmy które świadomie podchodzą do rozwoju i takie, które bazują na stałych klientach, dzięki którym mogą kontynuować działania. Podstawą ich działalności jest trwałość i ciągłość biznesu, a co za tym idzie – nastawienie na długotrwałą współpracę, stały rozwój i efektywne zmiany. 

Uważam, że skuteczna strategia marketingowa pozwala na lepsze przygotowanie przedsiębiorstwa do przemyślanego działania, które z kolei umożliwia realizację zakładanych celów. Marketing wpływa na różne elementy organizacji, odpowiada za spójność komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, określa do kogo i w jaki sposób firma powinna się komunikować, żeby zdobyć zainteresowanie odbiorców.

Co najważniejsze dla firm rodzinnych, w procesie tworzenia strategii marketingowej – jest okazja do przemyślenia misji i wizji firmy, a także ponownie przyjrzeć się wartościom, które firma i jej pracownicy uznają.

Istotnym aspektem jest również możliwość szybkiej adaptacji, ponieważ osoby decyzyjne mają wtedy ułatwioną sytuację i mogą bazować na rzeczowych informacjach. Jest to w szczególności istotne, ponieważ aktualnie żyjemy w czasach VUCA, w których na organizację wpływa wiele różnych, często niezależnych od nich czynników. Przygotowanie scenariuszy na każdą ewentualność jest trudne, dlatego warto rozważyć jakiego rodzaju elementy wpływają istotnie na nasz rozwój i na tej podstawie przygotowywać rozwiązania, na bieżąco analizując ich skuteczność.

Ostatnie lata przyniosły nam pandemię, a następnie wojnę za naszą wschodnią granicą. Dodając do tego stale rosnącą inflację oraz zmiany ustawowe związane z Polskim Ładem widzimy, że firmy, które nie były w stanie dostosować się do tych zmian musiały przejść restrukturyzację albo się zamknąć. Właśnie dlatego tak istotna jest świadoma inwestycja w działania, żeby przynosiły one realny zwrot, a nie były jedynie kosztem. Przyzwyczajenia naszych klientów i dostawców się zmieniają, dlatego musimy nadążyć, a nawet wyprzedzić ich oczekiwania, żeby nasze przedsiębiorstwo stale się rozwijało i generowało coraz wyższe zyski.

Ewa Sobkiewicz – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych