Czy mamy już kryzys gospodarczy? | RELACJE Artykuł

Autor: dr Jarosław Błaszczak


Zastępca redaktorki naczelnej RELACJI, przedsiębiorca, sukcesor w firmie rodzinnej, specjalista w zakresie polityki i historii politycznej państw anglosaskich z tytułem doktora.

Rozmowę młodych przedsiębiorców o sytuacji w ich firmach poprowadził Jarosław Błaszczak.

Wprowadzenie


Gdy kryzys przychodzi do wielkich przedsiębiorstw, często można to zauważyć „gołym okiem”. W przypadku wielu z nich sprawozdania finansowe i inne dokumenty są dostępne publicznie. Zresztą, jeśli w korporacjach czy nawet dużych firmach rodzinnych zapadają decyzje o poważniejszych zwolnieniach czy innych formach ograniczania działalności, nierzadko doniesienia o tym trafiają do mediów.

Dużo trudniej jest dostrzec objawy kryzysu w mniejszych firmach, które – choć pojedynczo nie mogą równać się z gigantami – jako cała grupa stanowią niezwykle ważną część gospodarki. Najłatwiej byłoby po prostu zapytać o aktualną sytuację właścicieli czy zarządzających tymi firmami, jednak nie każdy spośród nich chce publicznie omawiać trudniejszy czas, przez który przechodzą ich przedsiębiorstwa.

Tym bardziej doceniamy otwartość naszych gości, Katarzyny Kostrzewskiej i Krzysztofa Ogorzałka, którzy bardzo szczerze opowiedzieli nam o wyzwaniach, z jakimi ostatnio mierzą się ich firmy. Swój głos dołożyłem i ja, występując tu w podwójnej roli: współredaktora RELACJI, ale też współwłaściciela firmy rodzinnej.

Katarzyna Kostrzewska, Manufaktura Ceramiki i Rzemiosła Łódź


Katarzyna Kostrzewska jest założycielką i właścicielką firmy Manufaktura Ceramiki i Rzemiosła ŁÓDŹ. To pracownia ceramiczna, która tworzy niebanalne ceramiczne przedmioty oraz gadżety zarówno dla osób indywidualnych, jak i firm. Flagowym produktem Manufaktury są ceramiczne bombki, sprzedawane pojedynczo lub w kompletach. Wszystkie elementy wytwarzane są ręcznie, z dbałością o każdy szczegół. Firma oferuje również szklane choinki i zegary.

Od kilku lat wzrasta systematycznie zainteresowanie rękodziełem. Klienci coraz chętniej chcą kupować oryginalne i nietuzinkowe przedmioty. Wzrasta świadomość konsumencka w zakresie ekologii. Zarówno ceramika, jak i szkło doskonale wpisują się w ten trend. Sprzedaż rękodzieła w ostatnich latach stała się bardzo popularna. Wytworzyła się swoista moda na posiadanie przedmiotów niepowtarzalnych, jedynych w swoim rodzaju, wykonywanych ręcznie oraz z ekologicznych materiałów. Zamiłowanie do rękodzieła, a także do tworzenia rzeczy pięknych, postanowiłam przekuć w swój własny biznes.

Otwarcie działalności zbiegło się jednak z trudnym czasem pandemii – ze związanymi z nią ograniczeniami i z niepewnością co do dostępności materiałów. Początkowy wzrost cen, ograniczenia oraz obostrzenia związane z czasem pandemii spowodowały liczne utrudnienia w działalności otwartej pracowni oraz przeniesienie działalności do Internetu. Inwazja Rosji na Ukrainę w zeszłym roku pogłębiła negatywne nastroje oraz przyczyniła się do kryzysu energetycznego, co w rezultacie przyłożyło się do wystąpienia dużych i nieprzewidywalnych podwyżek cen. Dotychczasowi klienci biznesowi zaczęli zamawiać mniejsze ilości. Także klienci indywidualni z większą rezerwą podchodzili do zakupów w okresie przedświątecznym. W mojej ocenie pandemia, wojna oraz kryzys energetyczny mają bezpośrednie przełożenie na mniejszą sprzedaż naszych produktów oraz na wysokie koszty produkcji.

Krzysztof Ogorzałek, JMK Computerate


Krzysztof Ogorzałek jest wiceprezesem firmy rodzinnej JMK Computerate, a także członkiem Rady Programowej Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych. JMK Computerate to firma z branży IT, będąca producentem oprogramowania przeznaczonego dla kancelarii prawnych (legaltech). W ofercie przedsiębiorstwa znaleźć można też m.in. systemy CRM, a także kompleksowe usługi informatyczne dla firm.

W sektorze IT widać od kilku miesięcy spadek zamówień. Moim zdaniem obecnie największym wyzwaniem jest lawinowy wzrost kosztów prowadzenia działalności. Rosną praktycznie wszystkie kategorie kosztów, a najbardziej widoczny jest wzrost kosztów osobowych. Od zawsze wynagrodzenia w IT należą do wysokich i szybko rosnących. Jednakże ostatnie 12 miesięcy sprawiło, że wzrost oczekiwań płacowych „wystrzelił”. Firmy, które mają opartą działalność o długoterminowe projekty, umowy, stanęły przed wyzwaniem utraty istotnej części marż lub nawet całego zysku na wielu projektach. Już dziś widać, iż pomimo braków dostępnych pracowników w sektorze IT w Polsce, rośnie liczba zwolnień, w tym zwolnień grupowych.

Warto jednak wspomnieć, że sektor IT jako taki ma wciąż ogromne perspektywy rozwoju. Moim zdaniem obecną sytuację należy traktować jako przejściową. Stąd nasza firma rodzinna podjęła decyzję o rekalkulacji cenników dla nowych klientów, jak i dla tych dotychczasowych. Pamiętając okres poprzedniego kryzysu gospodarczego, zdecydowaliśmy się na utrzymanie całości załogi, w tym wszystkich osób zatrudnionych w 2022 roku. Celem takiego działania jest utrzymanie czy wręcz zwiększenie szansy na lepszy start podczas polepszającej się koniunktury. Liczymy, że może się to wydarzyć się w okresie do 18 miesięcy, a może nawet jeszcze w 2023 roku.

Jarosław Błaszczak, B&B Słodycze z Pomysłem


Jarosław Błaszczak jest współwłaścicielem i dyrektorem zarządzającym firmy B&B Słodycze z Pomysłem, dostawcy słodyczy reklamowych z logo dla firm i instytucji, a także słodyczy okolicznościowych na rozmaite okazje (wesela, chrzciny, urodziny itp.).

 

Trudno jest mi jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy w naszej firmie widać kryzys. Z całą pewnością czas pandemii był dla nas bardzo trudny i jestem bardzo dumny, że przetrwaliśmy to bez żadnych cięć w zatrudnieniu. Jednak gdy zniesione zostały niemal wszystkie obostrzenia, branża reklamowa wyraźnie obudziła się na nowo do życia. Oczywiście z jednej strony doskwierają nam niestabilne ceny surowców, wzrost kosztów energii czy ogrzewania, a także związana z szalejącą inflacją bezprecedensowa presja płacowa. Ale z drugiej strony, odpukać, dotychczasowe wyniki sprzedaży w 2023 r. uważamy za satysfakcjonujące, gdyż notujemy wzrosty wyższe niż wartość inflacji. Czyli jakby nie patrzeć – rośniemy.

Nie zasypiamy jednak gruszek w popiele. Bolesne doświadczenia ostatnich lat sprawiły, że bardzo poważnie zaczęliśmy szukać sposobów na dywersyfikację źródeł przychodów i ograniczenie wpływu sezonowości, dojmującej w sektorze gadżetów reklamowych. Tak właśnie narodziła się nasza oferta detaliczna i okolicznościowa, dzięki której naszymi klientami mogą teraz zostać również osoby prywatne, nawet jeśli potrzebują tylko kilograma krówek. I to dla nas naprawdę wielki zaszczyt, gdy poprzez słodycze komunijne czy weselne “gościmy” na stołach podczas tak wielu uroczystości rodzinnych.


Powyższy artykuł znajdziecie w 52. numerze Magazynu Firm Rodzinnych RELACJE, który stawia pytanie “Czy mamy już kryzys gospodarczy?“. Z pewnością niejeden przedsiębiorca zadaje sobie takie pytanie, widząc, jak spada sprzedaż, rosną ceny surowców czy koszty wynagrodzeń. I nasi autorzy także próbują na to pytanie odpowiedzieć.

Zapraszamy do lektury!


SPIS TREŚCI

TEMAT NUMERU

  • Czy Polsce grozi recesja gospodarcza? | prof. dr hab. Marian Noga
  • Czy mamy już kryzys gospodarczy? | dr Jarosław Błaszczak
  • Zmiany gospodarcze z punktu widzenia producenta komponentów HMI | Paweł Czabak
  • O tym, co ważne dla firm rodzinnych w obliczu kryzysu | dr Oliwia Samelak, Marta Lussa
  • Co zrobić, aby wyjść z kryzysu silniejszym? | Andrzej Krótki
  • Lepiej zapobiegać niż leczyć – refleksje na trudne czasy | Maciej Sasin
  • Siedem grzechów głównych przedsiębiorcy | Karolina Klimek-Kaźmierczyk
  • Zadbaj o siebie szefie | Izabela Kielczyk, Robert Mikulski
  • Przedsiębiorstwo w kryzysie | Paulina Kolowca

SUKCESJA

  • Prowadzenie firmy po śmierci przedsiębiorcy będzie łatwiejsze | dr Aleksandra Krawczyk, LL.M.
  • Czy fundacja rodzinna jest rozwiązaniem dla Twojej rodziny i biznesu? | dr Rafał Trzeciakowski

WYDARZENIA

  • Kongres Firm Rodzinnych „Znaleźć energię” w czerwcu we Wrocławiu

> MAGAZYN FIRM RODZINNYCH RELACJE <
Pobierz aktualny numer magazynu [PDF]
Czytaj aktualny numer online [ISSUU]
Numery archiwalne